Streszczenie:
Niniejszy skrypt został opracowany jako pomoc dla studentów kierunku Informatyka,
którzy odbywają zajęcia z przedmiotu „Grafika i komunikacja człowiek – komputer”, realizowanych
w Instytucie Technicznym Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu.
Podstawowym oprogramowaniem, na jakim oparty został przedmiot jest Blender 3D,
a dodatkowo − w ramach rozwoju umiejętności programistycznych w kontekście grafiki
komputerowej − wykorzystywany jest program POV-Ray. Realizacja projektów graficznych
z wykorzystaniem przedstawionych oprogramowań ma na celu realizację w ramach przedmiotu
efekty kształcenia:
• Student objaśnia teorię grafiki komputerowej.
• Student używa i analizuje podstawowe algorytmy grafiki komputerowej.
• Student planuje i tworzy realistyczne sceny 3D w aplikacjach: POV-Ray, Moray
oraz Blender.
• Student dostrzega postęp naukowy i technologiczny oraz kreatywnie rozwija metody/
techniki grafiki i wizji komputerowej.
Na rynku dostępne są opracowania dotyczące Blendera w wersjach wcześniejszych
niż 2.8. Zauważalny jest postęp w zakresie dostępnych narzędzi i funkcjonalności, od wersji
2.8, oraz całkowite przeorganizowanie wyglądu oprogramowania, zastosowanych silników
renderujących oraz nazewnictwa i funkcjonalności narzędzi. W tym kontekście zasadne jest
udostępnienie studentom praktycznego opracowania do aktualnej wersji programu – 2.9.
Opisywany jako drugi w skrypcie POV-Ray, poza stroną internetową twórców i pomocą
wewnętrzną oprogramowania, nie posiada natomiast opisu książkowego. Przedstawione w tym
opracowaniu materiały, dostosowane do wykorzystania oprogramowania wraz z językiem
programowania SDL (Scene Description Language), zostały dostosowane pod kątem wykorzystania
inżynierskiego.