Streszczenie:
Tożsamość społeczną zbiorowości kształtują czynniki zakorzenione z przeszłości. Tworzy
ją przede wszystkim kultura i jej dziedzictwo. W ostatnich dwu stuleciach jej istotną częścią
jest identyfikacja narodowa. Dla współczesnych państw, tak jak Polska budowanych wokół
pojęcia „naród”, tożsamość ta jest siłą spajającą społeczeństwo i stanowiącą podstawy jego
organizacji. Jej siła wpływa na stabilność państwa i skuteczność jego aparatu. Z tego względu
kulturę narodową i jej tradycje chronią zapisane w konstytucji zasady ustrojowe RP. Do zadań
państwa należy w konsekwencji ochrona dziedzictwa kulturowego, którego materialną częścią
są zabytki. Gwarantują ją obszerne regulacje prawa ochrony zabytków. Wchodzi ono w skład
prawa publicznego. Chroniąc zabytki, państwo kieruje się dobrem wspólnym i narzuca ich
właścicielom oraz posiadaczom obowiązki w zakresie opieki nad nimi. Przepisy ograniczają
także w stosunku do nich ogólnie obowiązujące w prawie prywatnym uprawnienia właścicielskie.
Specyfika dziejów Polski powoduje, że wiele zabytków, zwłaszcza z okresu przedrozbiorowego,
ma charakter sakralny. Związane z działalnością kościołów i związków wyznaniowych do dzisiaj
pozostają ich własnością. Przepisy prawa ochrony zabytków nakładają więc również na nie
szczególne obowiązki i ograniczenia, niekiedy dość uciążliwe. Wyjątkowość podmiotów
należących do tej kategorii i ich funkcji w społeczeństwie doprowadziły do stworzenia całej
gałęzi prawa wyznaniowego. Zawiera ono przepisy dotyczące funkcjonowania kościołów
i związków wyznaniowych, ustala stosunki między nimi i organami państwa, a także reguluje
wzajemne prawa i obowiązki. W konsekwencji podmioty prawa wyznaniowego podlegają
w swojej działalności zarówno prawu wyznaniowemu, jak i – w odniesieniu do zabytków –
prawu ochrony zabytków.
W pracy przedstawiona została analiza przepisów obu gałęzi prawa w sferze, w której
istnieje ich wspólny zakres. Dotyczy ona okresu od 1918 roku do chwili obecnej. W centrum uwagi
znalazły się odmienności regulacji prawnej wobec zabytków, wprowadzone dla kościołów
i związków wyznaniowych. Z analizy wynika, że mimo przemian ustroju państwa w tym czasie
i zróżnicowanego ideologicznie nastawienia władz do tych podmiotów, ochrona prawna zabytków
podporządkowana była przez cały czas zbliżonym zasadom, zgodnym z jej doktryną i europejskimi
standardami. W odniesieniu do zabytków należących do podmiotów prawa wyznaniowego
obowiązywały w II Rzeczpospolitej (wobec kościoła katolickiego), jak również od 1950 roku do
dzisiaj (wobec wszystkich podmiotów), niewielkie zakresowo regulacje partykularne. Nadawały
im one status bardziej uprzywilejowany i większe uprawnienia niż pozostałym właścicielom
i posiadaczom zabytków. W pierwszym wypadku chodziło o współudział instytucji kościelnych
w administracji publicznej w zakresie ich ochrony i wpływ na praktykę stosowania prawa.
W drugim uprzywilejowanie dotyczy dotacji na opiekę nad zabytkami należącymi do instytucji
wyznaniowych. W zasadzie prawodawcy II RP, PRL i III RP starali się jednak nie różnicować
wewnętrznie systemu prawa ochrony zabytków odwołaniami do prawa wyznaniowego. W tej
sytuacji interesujące jest podejście organów państwa do stosowania zasadniczo jednolitych
przepisów wobec adresatów będących podmiotami prawa wyznaniowego. W obecnym stanie
prawnym uwagę przyciąga przede wszystkim przyznawanie dotacji na opiekę nad zabytkami ze
środków publicznych (budżetu państwa, budżetów samorządowych i państwowych funduszy
celowych). Prezentacja w artykule ich wielkości w przykładowo dobranych zakresach jest
poglądowym uzupełnieniem analizy prawnej. Interpretacja danych ilościowych prowadzi do
przekonania, że decyzje organów administracji publicznej o przyznaniu dotacji podmiotom prawa
wyznaniowego są względnie prawidłowo skorelowane z liczbą wniosków i znaczeniem zabytków
wymagających opieki. Nie można dostrzec ani systemowych preferencji dla nich, ani też ich
dyskryminacji.