Repozytorium Instytucjonalne

Akademii Nauk Stosowanych

w Nowym Sączu

Myśl Nikołaja Fiodorowa w literaturze dziewiętnastego i dwudziestego wieku

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Madej-Cetnarowska, Monika
dc.date.accessioned 2022-01-15T10:23:35Z
dc.date.available 2022-01-15T10:23:35Z
dc.date.issued 2013
dc.identifier.isbn 978–83–63196–44–8
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/227
dc.description.abstract „Filozofia wspólnego czynu” Nikołaja Fiodorowa od samego początku wzbudzała w ówczesnych intelektualnych kręgach skrajne opinie. Z jednej strony projekt ten powodował zachwyt i fascynację, z drugiej zaś stawał się obiektem pogardy i krytyki. Powyższe motto autorstwa Wasilija Maracza odzwierciedla stosunek przeciwników, dla których fantastyczna koncepcja wskrzeszenia zmarłych zdawała się być herezją lub wymysłem chorego umysłu . Oponenci określali Fiodorowa jako „filozofa-marzyciela”, wyalienowanego, osamotnionego i odseparowanego od reszty świata , przejawiającego, jak powie książe Jewgienij Trubieckoj, „jurodstwo myśli” . Jednak najpoważniejszym ze stawianych mu zarzutów była niewątpliwie ostra krytyka Fiodorowowskiej wizji roli człowieka we wszechświecie z uwzględnieniem eschatologicznego wymiaru istnienia. Wskrzeszenie zmarłych, mające dokonać się dla człowieka i za sprawą człowieka stało się koncepcją prowokującą do stwierdzeń bliskich wypowiedziom Gieorgija Florowskiego. pl_PL
dc.publisher Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu pl_PL
dc.subject literatura - historia -19 - 20 w. pl_PL
dc.subject Fiodorow Nikołaj (1829-1903) pl_PL
dc.subject filozofia - historia - Rosja - 19 -20 w. pl_PL
dc.title Myśl Nikołaja Fiodorowa w literaturze dziewiętnastego i dwudziestego wieku pl_PL
dc.type Book pl_PL


Pliki tej pozycji

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord